مقالات نشر کاپیتان

جدول محاسبه هزینه چاپ کتاب در سال1402

قیمت چاپ کتاب چقدر است

دانستن هزینه چاپ کتاب چقدر اهمیت دارد؟ سالها پیش قبل از آنکه انتشارات کاپیتان را تاسیس کنم، زمانی که قصد چاپ کتاب اول خود را داشتم، به انتشارات زیادی سر زدم. تعرفه های زیادی را درمورد هزینه چاپ کتاب دیدم و عناوین تاثیر گذار بسیاری را در مورد قیمت چاپ کتاب از زبان آنها شنیدمو تک تک مراحل چاپ کتاب را طی کردم. اما چیزی که من را بسیار معذب و سردرگرم میکرد، مشخص نبودن قیمت چاپ کتاب و نحوه محاسبه هزینه ی چاپ کتاب بود. از این رو زمانی که خود انتشاراتی زدم، این اصل را یک رسالت شغلی برای خود قرار دادم. وظیفه من آگاهی رسانی به نویسندگان و مترجمین است که میخواهند اقدام به چاپ کتاب کنند پس باید به نحوی مراحل چاپ کتاب و فاکتور های تاثیر گذار روی قیمت را برایشان شفاف سازی کنم که، خود آنها بتوانند به سادگی از پس محاسبه هزینه ها بربیایند. از این رو در این مقاله چگونگی محاسبه آن را توضیح خواهیم داد. اگر شما مؤلف یا مترجم هستید حتماً می‌خواهید بدانید روش محاسبه هزینه چاپ کتاب در انتشاراتی ها و چاپخانه های مختلف به چه شکل انجام می شود. چرا برآورد هزینه چاپ کتاب در جاهای مختلف قدری تفاوت دارد؟ نگران نباشید ما کنار شما هستیم. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

لیست کتب چاپ شده در انتشارات کاپیتان:

هزینه چاپ کتاب در سال 1402

بهترین کیفیت چاپ کتاب

همان‌طور که مطلع هستید با توجه به نوسانات قیمت دلار در سال 1399 و در پی آن تغییرات لحظه‌ای قیمت کاغذ، هزینه چاپ کتاب در این سال شک عجیبی را تجربه کرد. مثال، ما کتاب خودآموز املای انگلیسی را با قیمت پشت جلد 13000 تومان عرضه می کنیم درحالی‌که در چاپ مجدد باید 30000 تومان هزینه چاپ بپردازیم.
پس این نکته که برخی جاها «جدول قیمت چاپ کتاب» و یا «لیست قیمت چاپ کتاب» مشاهده می کنید، سند قابل‌اعتمادی نیست و قبل از تصمیم گیری حتماً باید از قیمت روز مطلع شوید.
دقت: واقعیت آن است که هزینه چاپ کتاب و آن بخشی که شامل هزینه های کاغذ و مرکب و … به روز قابل محاسبه است.
اما شاید سؤال بهتر این باشد که: هزینه های چاپ کتاب های مختلف شامل چه مواردی است؟

عوامل تاثیر گذار بر هزینه چاپ کتاب در سال 1402

محاسبه هزینه چاپ کتاب می‌تواند شامل موارد زیادی باشد؛ چراکه ممکن است چندین خدمات قبل و بعد از چاپ در کتابی خاص لازم باشد. اما به طور کلی و در کتاب های سیاه و سفید و رنگی در سایزهای متعارف (رقعی و وزیری) هزینه های چاپ شامل موارد زیر است:

1-تاثیر هزینه تایپ کتاب در هزینه چاپ کتاب.

اگر کتاب دست نویس باشد و یا صوتی باشد و یا غیرحرفه ای تایپ شده باشد، نیاز به تایپ مجدد خواهد داشت. پس به هر دلیلی نیاز به تایپ مجدد کتاب داشتید هزینه ای حدود 200 تا 400 تومان برای هر صفحه خواهید داشت. در محاسبه هزینه تایپ یک صفحه حدود 250 کلمه دارد. طبعاً تفاوت در مقدار کار و زمان‌گیر بودن وقت تایپیست است. مثال: در سایتی هزینه تایپ داده بود و تذکر داده بود در صورت بدخط بودن دست نویس، هزینه دو برابر محاسبه می شود! بهترین کار قیمت گرفتن از سایت های تایپ فارسی است که واقعاً هم مناسب قیمت می دهند.

2- هزینه ویرایش کتاب. (ویراستاری و بازخوانی)

چاپ کتاب

برای محاسبه قیمت خدمات ویرایش و بازخوانی متن کتاب هم می‌توانید از طریق انتشاراتی که قرار است مجوز چاپ کتاب را برایتان اخذ کند اقدام کنید و هم از طریق سایت های متخصص.
لطفاً دقت کنید که هرگز متن کتاب خود را در اختیار هیچ فرد یا مجموعه ای قرار ندهید مگر آنکه اطمینان داشته باشید و همچنین قراردادی به صورت حضوری مکتوب کرده باشید. لازم میدانم تأکید کنم موضوع بدبینی و یا ایجاد نگرانی نیست. واقعیت آن است که کتاب شما حاصل ماه ها و شاید سال ها زحمت و مطالعه و تحقیق است. برای این همه ارزشی که شما تولید کرده اید باید ارزش همسان قائل باشید.

پس طبعاً ارسال آنلاین متن کامل کتابی که برای ترجمه آن یک سال وقت گذاشته اید، بدون هیچ آشنایی و ملاقات حضوری شرط احتیاط و اخلاق نیست. شاید تعجب کنید ولی دوستی دقیقاً با آپلود کردن کتاب در سایتی برای خدمات چاپ کتاب آنلاین تنها به خاطر اینکه از همه جا قیمت های سایت مربوطه ارزان تر بود، کتابش را از دست داد. البته پیگیری های قانونی در حال انجام است ولی واقعاً چرا باید ریسک به این بزرگی بکنیم؟!
به طور کلی ویرایش کتاب یا تخصصی و توسط متخصص خاص موضوع کتاب انجام می گردد. یا صرفاً ویرایش فارسی و ادبی، خوانایی، اصلاح غلط های املایی، نشانه گذاری و … متن انجام می گیرد. مثال، آیا در ویرایش کتاب ترجمه ویرایشِ ‏ترجمه (مطابقه) هم لازم است و یا نه فقط ویرایش فارسی کافی است. هیچ اجباری هم برای ویرایش تخصصی نیست و بسته به کتاب و تصمیم و نظر مؤلف و یا مترجم است.

هزینه ویراستاری و بازخوانی کتاب بر اساس موضوع کتاب و نمونه خوانی برآورد می شود. یعنی صفحاتی از متن را برای ارزیابی و محاسبه به مرکز ویراستاری ارسال می کنید و با توجه به سطح دشواری کار و زمانی که باید ویراستار صرف کند هزینه و زمان تحویل اعلام می گردد.
البته در مواردی هم صرفاً بر اساس موضوع کتاب و تعداد صفحات و بدون نمونه خوانی قیمت و زمان تحویل ویراستاری اعلام می گردد.
پس باید ببینید میزان انتظار شما از ویراستار چقدر کار است؟ آیا متن نهایی را خوانا، صیقل خورده و یکدست میخواهید و یا نه فقط یک ویرایش صوری و اصلاح نگارشی ساده میخواهید.
هزینه ویراستاری متعارف در بازار نشر بین 300 تومان تا 3000 تومان برای هر صفحه 250 کلمه ای است.
البته رقابتی بودن کار نشر باعث شده در کار ویرایش هم تفاوت هزینه های اعلام شده بسیار زیاد باشد.
دوستان توجه کنید که کار ویرایش مهم‌ترین مرحله چاپ کتاب شما است. با توجه به تجربه دیرینه چاپ کتاب باید عرض کنم در این کار اول بهترین ویراستار مناسب اثر خودتان را بیابید و دوم هزینه ویرایش کتاب را سرمایه گذاری ضروری و امن بدانید. هرچقدر روی ویرایش کتاب و مخصوصاً کتاب های اول خود وقت و هزینه کنید، ارزش دارد.

یادتان باشد ویراستار حرفه ای اثر شمارا بازخوانی و تا حدودی بازنویسی هم می کند و این یعنی ویراستاری حرفه ای یعنی افزودن ارزش به اثر شما. مگر شما برای مخاطب ارزشمند خود نمی نویسید؟ آیا نشده کتابی را شروع به مطالعه کنید و در چند صفحه اول خسته شده و رهایش کنید؟

مشکل سخت نویسی و نگارش غیر روان بزرگ‌ترین معضل صنعت کتاب است که مخصوصاً در کتاب‌های ترجمه و تخصصی بیشتر به چشم می‌خورد. یادتان باشد شما شاید اولین کتابتان باشد ولی آخرین کتابتان شاید نباشد. روانی متن و ساختار صحیح جمله می تواند باعث شود خواننده کتاب را تا انتها بخواند و حتی سبک نگارش کتاب را بپسندد و به دنبال کتاب دیگری از شما جستجو کند.
من همین‌جا راز بزرگ فروش کتاب های خودم را به شما گفتم. من از اینکه مردم کم‌حوصله شده اند و به نوعی متن را با چشمان خود اسکن میکنند تا خواندن واژه به واژه، یک فرصت ساختم و کتاب هایم را روان و ساده ولی تخصصی مورد توجه و جذابیت مخاطب قرار دادم. حتماً راجع به این موضوع مقاله جداگانه ای خواهم نوشت. حتی در نگارش همین مقاله هم سادگی متن ملاک بوده است.

3- جنس کاغذ مصرفی در چاپ کتاب

 

معمولا چاپخانه ها برای چاپ کتاب از سه نوع کاغذ مخصوص با عنوان کاغذ تحریر، کاغذ بالکی و کاغذ گلاسه استفاده میکنند. با توجه به این که مولف قصد دارد از کدامیک از این سه نوع کاغذ برای کتاب خود استفاده کند، طبیعتا قیمت چاپ کتاب تغییر خواهد کرد. لازم به ذکر است که کاغذ تحریر کمترین قیمت و کاغذ گلاسه بیشترین قیمت چاپ کتاب را دارند.

4- قطع کتاب

این مژده رو به شما میدهیم که در انتشارات کاپیتان میتوانید، کتاب خود را در انواع قطع‌ها از جمله قطع جیبی، قطع پالتویی، قطع رقعی، قطع وزیری و قطع رحلی چاپ کنید. البته بسته به انتخاب شما هزینه چاپ کتاب تغییر میکند. بدیهی است که هرچه قطع بزرگتری را انتخاب کنید، قیمت چاپ کتاب بیشتر میشود. البته معمولا برای چاپ کتاب از قطع رقعی استفاده می شود.

5- تاثیر تعداد تیراژ کتاب در هزینه چاپ کتاب

تعداد تیراژ، به زبان ساده یعنی شما میخواهید چه تعداد از کتاب شما توسط انتشارات چاپ شود. خبر خوبی که براتون دارم این است که، انتشارات کاپیتان روی هر تیراژی، حتی یک جلد نیز کتاب شما را چاپ میکند. نکته ای که در مورد تیراژ کتاب بدیهی است این است که، هرچه تیراژ بالا تر برود، قیمت چاپ کتاب نیز بالاتر میرود، اما در حالت کلی باز هم از هزینه چاپ کتاب برای یک جلد کمتر است.

6- تاثیر طراحی جلد در هزینه چاپ کتاب

طرح روی جلد کتاب از دیگر موارد تاثیر گذار بر قیمت چاپ کتاب است. تعرفه های مربوط به طراحی معمولا کاملا به طرحی که زده میشود بستگی دارد و نمیتوان برای آن تعرفه مشخصی در نظر گرفت اما روند کار به این صورت است که نیاز سنجی انجام میشود و  نویسنده تمام انتظارات خود در مورد طرح مدنظرش را توضیح میدهد. در نهایت سه طرح(دو طرح نزدیک بهم با در نظر گرفتن نکات ارائه شده توسط نویسنده و یک طرح کاملا بسته به خلاقیت و صلاح دید گرافیست) طراحی میشود که در این میان یک طرح باید توسط نویسنده انتخاب شود.

7- تاثیر مجوز های لازم برای کتاب در هزینه چاپ کتاب

اخذ مجوزهای لازم جهت چاپ کتاب از وزارت ارشاد نیازمند واریز وجوهی به حساب مستقیم وزارت ارشاد است. هزینه فوق هزینه‌ای سالانه و ثابت بوده که تعداد چاپ بر روی آن تاثیرگذار نیست و انتشارات کاپیتان مبلغ مازادی از مشتریان بابت ارائه این قبیل خدمات دریافت نمی‌کند.

جدول هزینه های چاپ کتاب در سال 1402

لطفا جدول زیر رو با دقت مطالعه کنبد و از هر ستون یک آیتم را انتخاب نمایید. لذا جهت اطلاع از قیمت روز چاپ کتاب، میتوانید با همکاران ما در انتشارات کاپیتان با شماره تماس واتساپ: 9121752854 در تماس باشید.

 

 

محاسبه هزینه چاپ کتاب
محاسبه هزینه چاپ کتاب

بعد مطالعه جدول و انتخاب آیتم ها برای اطلاع از قیمت آنی چاپ کتاب به شماره واتس اپ زیر پیام بده تا بیشتر راهنماییت کنیم

09121572825

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “جدول محاسبه هزینه چاپ کتاب در سال1402

  1. ali گفت:

    سلام ببخشید چرا کتاب خودت باش دختر رو ندارید؟

    1. نشر کاپیتان گفت:

      سلام دوست عزیر به زودی چاپ و منتشر میشه! ممنونیم از حضوزتون

  2. بهروز گفت:

    ممنون از نگارش متن سودمند
    کاشکی یک قیمت تخمینی هم میگفتین

    1. نشر کاپیتان گفت:

      قیمتها تغییر میکنن و ما راه بهتری رو در نظر گرفتیم شما میتونید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید و اطلاعات کافی رو بدست بیارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *