مقالات نشر کاپیتان

چاپ کتاب| صفر تا صد مراحل چاپ کتاب 100% تضمینی

چاپ کتاب

 چاپ کتاب چیست و چرا باید مراحل چاپ کتاب را بدانیم؟

مراحل چاپ کتاب چیست و به راستی دانستن مراحل چاپ کتاب چقدر اهمیت دارد؟ نویسندگان و ناشران از چاپ کتب خود معمولا اهداف متفاوتی دارند. برخی از نویسندگان، کتاب را برای تعداد محدودی از افراد یعنی یک جامعه هدف مشخص می خواهند، که این موضوع بر قیمت چاپ کتاب تاثیرگذار خواهد بود.

به طور مثال، گاهی اساتید کنکور و یا اساتید دانشگاه تمایل دارند که جزو خود را به صورت یک کتاب در اختیار دانشجوهای خود قراردهند. چنین کتاب هایی معمولا فاقد شابگ هست و برای یک گروه خاص درنظر گرفتهشده است و شاید بدرد دیگر افراد نخورد. نوشتن کتاب هم میتواند موجب، تقویت رزومه شما در هر زمینه ای که فعالیت دارید شود، هم به برندیگ سازی شما در حرفه خود کمک میکند و هم از نظر معنوی بسیار ارزشمند است.

برخی دیگر از نویسندگان مطالب علمی یا فرهنگی بسیار خوبی را در ذهن دارند که با چاپ کتاب می توانند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بسیاری از افراد نیز علاقه دارند نامی از خود بر روی یک کتاب داشته باشند. در هر صورت، چاپ کتاب مراحلی دارد که گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتاب‌هایی را آماده چاپ می‌کنند بسیار ساده هستند.

از طرفی اگه مراحل چاپ شدن یک کتاب را ندانید احتمالا در برآورد هزینه چاپ کتاب در ایران با مشکلات بسیاری مواجه میشوید. در این مقاله از سری مقالات انتشارات کاپیتان، قصد داریم شما را با مراحل چاپ کتاب آشنا کنیم. چنانچه به این صنعت علاقمند هستید و یا قصد چاپ کتابی به نام خودتان را دارید، اما از آنجا که فکر میکنید مراحل چاپ کتاب بسیار پیچیده و دشوار است، از این کار صرفه نظر کردید در این مقاله با ما همراه باشید.

ما در انتشارات کاپیتان با سالها تجربه در ضمینه چاپ و توزیع کتب بسیار به خصوص کتب آموزش موفقیت، رسالت خود میدانیم که، اطلاعات روشن و شفافی در رابطه با مدت زمان و هزینه چاپ کتاب در ایران آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چرا که خود را امانت دار شما مولفین عزیز میدانیم. لذا در این مقاله برآنیم تا این فرآیند به ظاهر پیچیده را مرحله به مرحله شرح داده و از شما عزیزان رفع ابهام کنیم. در این بین بارها با این سوال از جانب نویسندگان عزیز مواجه شدیم که، برای چاپ کردن یک کتاب چه مراحلی رو باید پشت سر بزاریم؟ و ما در جواب همیشه میگوییم اصلا لازم نیست نگران باشید.

هیچ پیچیدگی شامل حال شما نمیشود تنها کافیست فایل ورد کتاب با مشخصات شناسنامه ای خود را به ما بدهید. انتشارات کاپیتان بقیه ی کار ها رو در کوتاه ترین زمان انجام میدهد، با ما نگران قیمت چاپ کتاب هم نباشید.

چاپ اول کتاب خود را به ما بسپارید؛ شرایطی خاصی برای چاپ اولی‌ها

از آن‌جایی که برای چاپ اولین کتاب نسبت به دیگر چاپ‌های شرایط بسیار خاص‌تر است و این عزیزان ممکن از در این روند دچار سردرگمی بیشتری شوند انتشارات کاپیتان شرایط خاصی را برای این دسته از عزیزان در نظر گرفته است؛ ما به چاپ اولی تضمین می‌کنیم که از صفر تا صد چاپ کتاب همراه شما هستیم و هر مشاوره‌ای که در این زمینه نیاز دارید را برای شما عزیزان فراهم خواهیم کرد.

همچنین از آن‌جایی که در این زمینه متأسفانه اولویت اکثرا با این عزیزان نیست، در انتشارات کاپیتان تصمیم بر این گرفته شد جایگاه ویژه‌ای برای این عزیزان باز شود تا هرچه سریع تر به نتیجه‌ی مطلوبی دست پیدا کنند؛ اگر شما عزیزان جز چاپ اولی‌ها می‌باشید همین الان با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند و سوال‌ها و ابهاماتی درون ذهن شما را برطرف کنند.

مراحل چاپ کتاب به زبان ساده

مراحل چاپ کتاب در انتشارات کاپیتان

اگر به دنبال مراحلی هستید که برای چاپ کردن کتاب خود باید طی کنید، این نکته را در نظر بگیرید که، مراحل چاپ کتاب کودک، چاپ کتب علمی، مراحل چاپ کتاب شعر و یا کتب ترجمه شده خیلی باهم تفاوتی ندارند و تنها برخی موارد جزئی ممکن است متفاوت باشد.

مراحل نوشتن کتاب تا چاپ به زبان ساده

در این مقاله برآنیم تا، صفر تا صد چاپ کتاب و انواع چاپ کتاب را باهم بررسی کنیم و تلاش میکنیم که این فرآیند را به زبان ساده بیان کنیم. لذا اگر کتابی در دست دارید که قصد چاپ آن را دارید، تا قبل از اینکه این مقاله را بخوانید هیچ تصمیمی نگیرید؛ این مقاله به شما کمک می‌کند مراحل چاپ کتاب به زبان ساده را آموزش ببینید تا در روند سفارش چاپ کتاب خود دچار مشکل نشوید.

  1.  جمع آوری محتوای کتاب

مرحله اول از مراحل نوشتن کتاب تا چاپ مرحله ای است که در آن مولف کتاب باید محتوای کتاب خود را آماده کند. قطعا اصلی ترین مرحله ای که میتواند نویسنده را درگیر کند نیز همین مرحله است؛ در این مرحله کتاب ها به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کتاب هایی که خود نویسنده آن را تالیف کرده است. دسته دوم کتاب هایی که نویسنده آن را ترجمه تحت الفظی نموده است به این معنا که کتاب نویسنده دیگری را ترجمه کرده و بخش هایی را با در نظر گرفتن فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم کشور خود به کتاب اضافه کرده است.

بین این دو دسته در این مرحله تفاوت چندانی وجود ندارد در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب خود را به صورت فایل ورد به انتشارات  تحویل دهد. البته برای کوتاه تر شدن مسیر و همچنین هزینه چاپ کتاب در ایران، میتواند مرحله ویراستاری را نیز خود به عهده بگیرد. اما چنانچه بخش ویراستاری کتاب به عهده انتشارات باشد با توجه به تغییراتی که در متن خام کتاب ایجاد میکند، ویراستاری به چار بخش صوری، نگارشی، علمی و جامع تقسیم میشود که به بررسی هر یک می پردازیم.

  1. ویرایش صوری

ویرایش صوری که به آن ویرایش ظاهری و یا فنی کتاب نیز میگویند، همان تغییراتی است که ویراستار در ظاهر کتاب ایجاد میکند. با این کار متن خام، به متنی زیبا، اصولی و آرایش یافته تبدیل میشود تا مخاطب بتواند بیشترین ارتباط را با متن کتاب برقرار کند.

  1. ویرایش نگارشی

در ویرایش نگارشی که به آن ویرایش ادبی نیز گفته میشود، تمام توجه و فکوس ویراستار به نگارش متن است و تلاش میکند متنی را منطبق با اصول دستور زبان فارسی با رعایت رسم الخط آماده سازد. رسالت ویرایش دار در ویرایش نگارشی این اصل است که متن آماده شده از نظر محتوا و مفهوم از متن اولیه خیلی فاصه نگرفته باشد و سبک و سیاق نویسنده حفظ شود.

  1. ویرایش علمی

ویرایش علمی که به آن ویرایش محتوایی نیز گفته میشود باید حتما توسط ویراستاری انجام  شود که درصد تسلط بالایی به محتوای متن کتاب دارد. تخصص ویراستار در این بخش موضوع بسیار پر اهمیتی است چرا که در این قسمت، متن باید از نظر علمی کنترل شود و اشتباهات علمی آن اصلاح شود. این کار به خوانندگان کتاب امکان اعتماد صد در صد به محتوای علمی کتاب را میدهد چرا که خطاهای علمی به حداقل می رسد.

  1. ویرایش جامع کتاب

در این مرحله که، مرحله آخر ویرایش به حساب می آید، یک ویراستار ارشد که به ویراستاری تسلط کامل دارد، متن کتاب را چک میکند، این مرحله یکی از مهمرین المان‌ها در نحوه چاپ کتاب می‌باشد به این دلیل که بر کیفیت کتاب شما تاثیر بسزایی دارد.

نرم افزار ویراستاری کتاب

چنانچه جهت کنترل و حسابه هزینه چاپ کتاب در ایران میخواهید مرحله ویراستاری را شخصا انجام دهید، نرم‌افزار ویراستیار، Virastyar یکی از افزونه‌ های معروف برای مایکروسافت وُرد (Microsoft Word) است که برای کاربران فارسی زبان، طراحی شده است و قابلیت های بسیاری، از جمله اصلاح غلط املایی، اصلاح اشتباهات ویرایشی و رعایت نشانه گذاری ها را دارد. همچنین استاندارد های متون فارسی را نیز رعایت میکند.  نرم‌افزار «ویراستیار» امکان پشتیبانی از نسخه‌های متفاوت مایکروسافت وُرد و ویندوز را دارا است.

مراحل نوشتن کتاب تا چاپ |انتشارات کاپیتان

مرحله دوم صفر تا صد چاپ کتاب: آماده سازی اولیه کتاب

اگر ویراستاری کتاب را خود نویسنده به عهده نگرفته باشد و اینکار را به انتشارات بسپارد، در این مرحله فعالیت های ویراستاری روی کتاب انجام میشود که شامل اصلاح غلط های املایی و نگارشی، صفحه آرایی کتاب، در مواردی اصلاح محتوا چنانچه ویراستار یا ناشر احساس کند محتوا اگر در مواردی تغییر کند حاصل کتاب ارزشمند تری میشود،(با کسب اجازه و رضایت نویسنده) و … صورت میگیرد. فایلی که در این مرحله از کتاب شما آماده میشود باید کامل و بدون هر ایراد علمی و نگارشی باشد. نرم افزار های بسیاری برای سهولت در این امر ارائه میشوند که با استفاده از آنها میتوانید هزینه چاپ کتاب را تا حدودی کنترل کنید.

مرحله سوم از مراحل سفارش چاپ کتاب: دریافت شابک برای چاپ کتاب

شابک مخفف عبارت: ش=شماره، آ=استاندارد، ب=بین المللی، ک=کتاب است که به انگلیسی International Standard Book Number است.

شابک در اصل شناسنامه یک کتاب و یا به زبان ساده تر، شابک سیستمی برای شماره گذاری کتب در سطح بین المللی است و کتاب بدون شابک اصلا کتاب نیست بلکه تنها صفحاتی است که آن را پرینت گرفته و برایش جلد طراحی کرده اید. لذا هیچ ارزشی ندارد و هر فرد دیگری می تواند آن را به نام خود ثبت کند. شابک در اصل یک کد ۱۰ الی 13 رقمی است که رقم های آن در چند گروه قرار داده میشود و هر گروه معنای خاص خود را دارد. شابک به هرکتاب منسوب میشود می‌شود و کدی کاملا منصر به فرد است.

اگر کتاب شما در ایران به چاپ رسیده باشد، عدد ۹۶۴ شماره یا شناسه ملی ایران حتما درون شابک موجود است. اگر قبلا کتابی را چاپ کرده اید و میخواهید تمدید چاپ انجام دهید، نیازی نیست مرحله دریافت شابک را طی کنید. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. تا قبل از سال 2007 شابک ده رقمی بود اما اکنون حدودا 14 سال است که پس از اتمام تمام ارقام شابک ها 13 رقمی شده اند تا تعداد کتب بیشتری را در بر بگیرند. نویسنده اثر برای دریافت شابک نیاز نیست اقدام خاصی انجام دهد و دریافت شابک تماما به عهده انتشارات کاپیتان است. تنها کافیست فرمی که انتشارات  در اختیار شما قرار میدهد را پرکرده و به ما تحویل دهید.

مرحله چهارم ازمراحل چاپ کتاب: دریافت فیپا برای کتاب

فیپا مخفف عبارت فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی پیش از انتشار کتاب است. فیپا شامل اطلاعاتی است که فهرست مطالب کتاب چاپ میشود که با اين ابتكار هزينه‌هاي فهرست نويسي در سطح كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني كاهش مي‌يابد و شما میتوانید تا حدودی هزینه چاپ کتاب در ایران خود را کاهش دهید. همچنین کمک میکند تا خبر انتشار يك اثر در سطح شبكه‌هاي ملي و بين‌المللي سريع‌تر پخش ‌شود .

این کار معمولا به عهده، كتابخانه ملي يا مركز ملي كتاب شناختي است و برای فهرست نویسی به نسخه قبل از صحافي كه به این منظور در اختيار مركز مزبور قرار مي‌گيرد رجوع میکنند. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان می‌برد.

فیپا چیست؟ | انتشارات کاپیتان

مرحله پنجم صفر تا صد چاپ کتاب: دریافت مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

در این مرحله تمام دیتای کتاب که شامل پرینت کتاب و فایل آن در قالب یک سی دی و اطلاعات مربوط به شابک و فیپا و فایلی که برای طرح جلد آماده شده است، به منظور بررسی و صدور مجوز چاپ کتاب به وزارت ارشاد ارسال میشود.

پرسه بررسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اندکی زمان بر است و معمولا طی یک هفته الی 4 ماه مجوز صادر میشود. که این زمان کاملا به موضوع کتاب شما بستگی دارد. در این بین کتب علمی و دانشگاهی در کمترین زمان بررسی میشوند اما کتبی که موضوع حساسی دارند برای دریافت مجوز چاپ کتاب شاید پرسه چند ماهه ای را طی کنند.

مرحله ششم از مراحل نوشتن کتاب تا چاپ: صحافی کتاب

بعد از اتمام پنج مرحله ای که خدمتتون توضیح دادیم، کتاب برای چاپ به چاپ خانه فرستاده میشود. چاپ میتواند به صورت چاپ دیجیتالی و چاپ افست هست که با توجه به تیراژ  کتاب یکی از این دو انتخاب میشود اما معمولا برای چاپ بالای 1000 جلد از افست و برای چاپ کتاب با تیراژ کم از دیجیتالی استفاده میشود. از انجایی که این مرحله به عهده خود انتشاراتی است خیلی زمان بر نبوده و به سرعت انجام میشود..

مرحله هفتم صفر تا صد چاپ کتاب: ارسال مجدد کتاب به وزارت ارشاد

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۱۰ نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کردن کتاب به اتمام رسیده است.

انواع قرارداد برای سفارش چاپ کتاب

با هر موسسه چاپ کتاب و انتشاراتی که همکاری داشته باشید، ممکن است یا به صورت مشارکتی با شما قرارداد بسته شود، یا به صورت سرمایه گذاری مولف. در نوع سرمایه گذاری مولف کلیه حقوق کتاب از جمله، حق چاپ های بعدی برای مولف محفوظ خواهد ماند و انتشارات طی قراردادی که با مولف میبندد، هزینه ای را جهت چاپ و انتشار کتاب از مولف دریافت میکند. اما قرارداد نوع دوم یعنی، مشارکت در هزینه چاپ کتاب، بخشی از هزینه چاپ کتاب را مولف، و بخشی دیگر را انتشارات، تقبل میکند. در نهایت نیز سود حاصل از فرش کتاب، بسته به توافقی که از اول در قرارداد ما بین انتشارات و مولف به ثبت رسیده است، ما بین مولف و انتشاراتی، توزیع میشود.

مراحل چاپ کتاب ترجمه شده و شرایط آن

از اصلی ترین شرایط چاپ کتاب ترجمه شده، دریافت مجوز برای چاپ کتاب است. یک کتاب زمانی ارزشمند است که به صورت قانونی به چاپ رسد. کتاب های غیر قانونی هیچ اعتباری نداشته و هرچقدر هم که محتوای ارزشمندی داشته باشند از انجا که هیچ گونه حقوقی برای نویسنده در نظر گرفته نمی شود، ممکن است مورد سرقت قرار گیرند و شخص سومی آن کتاب را به نام خودش چاپ کند و صاحب اصلی اثر در چنین شرایطی هیچ حقوقی برای شکایت ندارد. پس دریافت مجوز اصلی ترین کاری است که شما به عنوانیک نویسنده باید برای کتاب خود انجام دهید.

مورد بعدی که بهتر است رعایت شود اجازه گرفتن از مولف اصلی کتاب یعنی نویسنده خارجی اثر است البته در ایران لزومی به رعایت حقوق تکثیر بین‌المللی نیست و شما موظف به کسب اجازه از نویسنده اصلی نیستید و اگر بدون اجازه کتاب خود را چاپ کنید، از نظر قانونی نمی‌تواند از شما شکایتی داشته باشد یا ناشر آن کتاب اصلی هم نمی‌تواند شما را مورد پیگیری و تعقیب قضایی قرار بدهد. با اینکه این مورد جز مراحل چاپ کتاب ترجمه شده به حساب نمی آید، اما ادب و اخلاق حکم می‌کنند که به سادگی، ایمیل و راه‌های ارتباطی نویسنده و ناشر را پیدا کنید و از آنها به طور تشریفاتی هم که شده، اجازه بگیرید.

چاپ کتاب قانونی | انتشارات کاپیتان

مراحل چاپ کتاب در انتشارات کاپیتان

چنانچه قصد چاپ کتاب در انتشارات کاپیتان را دارید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ارسال فایل کتاب به انتشارات به صورت فایل ورد(و یا به صورت دست نوشته).
  • واریز مبلغ پیش پرداخت، درج شده در قرارداد به انتشاراتی.
  • ارسال مدارک شناسایی(کپی شناسنامه یا کارت ملی) به انتشارات کاپیتان.
  • چنانچه خواهان درج پیشوند، مهندس و یا دکتر، در کتاب خود هستید ارائه کپی مدارک تحصیلی به اتشارات الزامی است.
  • امضا فرم تعهد نامه.
  • امضا فرم تایید نهایی که بعد از ویراستاری و صفحه آرایی به همراه نسخه ویراستاری شده کتاب، برای مولف فرستاده میشود و امضا این فرم به معنای تعیید نهایی کتاب بوده و انتشارات در این مرحله کتاب را برای دریافت فیپا به مراجع مربوطه ارسال میکند.
  • چنانچه قصد چاپ 1000 نسخه به بالای کتاب خود را دارید، در این مرحله(یعنی بعد از دریافت مجوز برای کتاب توسط انتشاراتی) فرم تعید نهایی باید به امضا نویسنده اثر برسد.
  • تسویه حساب کامل با انتشارات.
  • دریافت کتب چاپ شده.

لیست کتب چاپ شده در انتشارات کاپیتان:

کتاب آرزوی تو دستور توست، نویسنده کوین ترودو.

کتاب اثر مرکب، نویسنده دارن هاردی.

کتاب تغذیه و رژیم غذایی برای همه، نویسنده محمود جولایی.

کتاب خودآموز املای زبان انگلیسی ، نویسنده محمود جولایی.

کتاب جمله سازی و مکالمه زبان انگلیسی ، نویسنده محمود جولایی.

کتاب ابر حافظه، نویسنده کوین ترودو.

کتاب اثر ماه عسل، نویسنده بروس لیپتون.

کتاب بخواه تا برآورده شود، نویسنده کوین ترودو.

کتاب رازها و نیازهای موفقیت ایرانی، نویسنده محمود جولایی.

کتاب عادت های کارآمد برای داشتن عملکرد بهتر، نویسنده برندن برچارد.

کتاب عزت نفس روی میز شام، محمود جولایی.

سخن آخر

اگر به دنبال دانستن شرایط چاپ کتاب و هزینه‌هایی که بابت به عمل رسیدن آن می‌باشید، تیم انتشارات کاپیتان در این مقاله سعی بر این داشت تا به شما عزیزان تمام نکاتی که در این روند باید رعایت کنید را ذکر کند؛ از این رو ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد همکاری با انتشارات کاپیتان و یا حتی دیگر همکاران ما را دارید حتما کمی وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید.

به دلیل اینکه در این مطلب اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که در صورت عدم اطلاع از این اطلاعات ممکن است در این روند دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شوید، همچنین از طرفی دیگر برخی از عزیزان در ذهن خود این روند بسیار پیچیده و سخت طلقی می‌کنند که در واقع بدین شکل نیست، روند چاپ کتاب در صورت همکاری با یک مجموعه و یا انتشاراتی خوب به هیچ عنوان روندی سخت و پیچیده نمی‌باشد.

از این رو اگر شما هم همانند این دوستان عزیز ما تصور می‌کند این مراحل پیچیده است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت اقدام به مطالعه این مقاله کنید تا از سردرگمی در بیایید و بتوانید با کمترین هزینه و در سریع‌ٰترین زمان ممکن کتاب خود را چاپ کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *